16 آوریل 2024

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران از عملی نشدن قول تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات چوب از سوی معاونت معدنی خبر داد.

سعید صمدی،در مصاحبه اختصاصی با روزنامه دنیای اقتصاد  با اشاره به این مطلب که بنا بود برای واردات چوب به زغال‌سنگی‌ها ارز 4200 تومانی تعلق گیرد، افزود: نه تنها این امر مقحق نشد بلکه این بخش از صنعت برای توسعه خود در تامین ارز موردنیاز در زمینه خرید تجهیزات حتی یک سنت هم ارز 4200 تومانی دریافت نکرده است.

وی بر این باور است که نوسان قیمت ارز، سرمایه‌گذار را برای جذب با این بخش دچار تردید می‌کند.

صمدی یادآور شد: اگرچه در اواخر سال قبل مصوب شد که قیمت زغال‌سنگ معادل 5/26 درصد شمش فولاد خوزستان باشد اما با پایین نگه داشتن  قیمت شمش این اتفاق چندان کمکی به بخش زغال‌سنگ نکرد.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به این مطلب که مصوبه یاد شده سبب شد جهش خوبی در این صنعت رخ دهد، گفت: پائین نگاه داشتن قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا باعث شد که شرکت‌های تولیدکننده زغال با مشکلات مالی و عدم گردش مالی در ساختار شرکت مواجه شوند. وی این اقدام را که قرار بود به نفع مصرف‌کننده نهایی فولاد باشد مطرود خوانده و اضافه کرد: توقف مصنوعی قیمت شمش فولاد خوزستان سبب شد جیب یک عده دلال پر شود و همانطور که شاهد بودیم قیمت میلگرد با قیمت شمش اختلاف چندانی را تجربه نکرد. همین عامل نشان‌دهنده صحیح نبودن مسیر در پیش گرفته شده از سوی بورس کالا بود. وی افزود: این امر سبب شد که رانت برای خرید شمش ارزان‌تر از محصول نهایی ایجاد شود.

صمدی با اشاره به این مطلب که بخش قابل توجهی از تولیدات معدنی مختص دو کانی زغال‌سنگ و سنگ‌آهن است، اظهار داشت: 40 درصد از اشتغال و 55 درصد از گردش مالی حوزه معدن به این دو کانی اختصاص دارد که روی هم 50 درصد معادن ایران را نیز تشکیل می‌دهند.

اگر قیمت شمش که وابستگی این دو کانی در قیمت‌گذاری به ان بستگی دارد مصنوعی باشد، در عمل 50 درصد فعالیت معدنی به دلیل ارزان‌بودن شمش دچار بحران مالی می‌شود.

وی گفت: ابتدای سال قیمت زغال‌سنگ  به ازای هر تن یک‌میلیون تا یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار تومان بسته شد و معادن شرایط خوبی را در سه ماهه نخست سال پشت سر گذاشتند اما کاهش قیمت شمش، زغال‌سنگ را به قیمت 900 هزار تومان به ازای هر تن رساند که موجبات زیان‌دهی را در فصل تابستان و پائیز برای واحدهای تولیدکننده زغال فراهم کرد.

وی با اشاره به این مطلب که با تحمیل قوانین دست و پاگیر به بورس کالا، رقابت در بورس کالا از میان می‌رود، گفت: این تجربه نشان داد که مصرف‌کننده نهایی هیچ سودی از این مدل سیاست‌گذاری نمی‌برد.

وی ابراز امیدواری کرد که در سه ماهه چهارم این مشکلات مرتفع شوند.

صمدی تاکید کرد : در واگذاری معادن افرادی که دارای اهلیت هستند انتخاب شوند و در حوزه واگذاری‌ها پخته‌تر عمل شود.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران تولید زغال کشور را سالانه معادل یک‌میلیون و 700  هزار تن و مصرف را معادل دومیلیون و 500 هزار تن خواند و خاطرنشان کرد: سال آینده با ورود واحد یک و 500 تنی احیا مستقیم میدکو در زرند مصرف داخلی افزایش خواهد یافت. این امر نشان می‌دهد که به سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش معادن زغال‌سنگ نیاز است.

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید