تورم قوانین علیه معدن

فعالان این عرصه در طول سال برای صنایع معدنی با کمبود آب، در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز روبه رو هستند. ضمن اینکه سیاستگذاری صنایع و معادن طی دهه های اخیر در اثر فشار سیاسی، تقاضای نمایندگان مجلس و سلیقه فلان وزیر و… شکل گرفته است، بنابراین به تنها چیزی که در کشور توجه نشده همان بحث کلیدی توسعه اقتصادی است.

دوره ای در یکی از شهرستان های استان فارس کارخانه فولاد احداث کردند تنها به این دلیل که نماینده آن منطقه در مجلس در کمیته معدن حضور داشته و به وزیر فشار وارد کرده که کارخانه فولاد در آن منطقه احداث کنند، اما بعد از آن دیدیم که هزار موقعیت مکانی بهتر از آن منطقه برای احداث کارخانه وجود داشت. متاسفانه امروز سیاست زدگی در تمام ارکان اقتصاد کشور بیداد می کند و دلیل آن هم وجود جمعیت بیکاران شاغل در دولت و نهادهای وابسته است. ما بیشتر از هر کشوری در دنیا جمعیت بیکارشاغل در دولت داریم.

اگر دولت کوچک شود و بیکاران اخراج شوند دیگر حوزه فولاد و بخش معدن اسیر نظام بوروکراتیک فاسد و پرحجم نخواهدشد.

مساله جالب در این خصوص اینکه اگر دولت ایران را در ژاپن مستقر کنیم ۵ سال آینده این کشور مثل ایران می شود، البته برعکس این هم صادق است، یعنی اگر ژاپنی ها مدیریت ایران را در دست بگیرند ایران از ژاپن هم بهتر می شود.
 موضوع دیگر کثرت برنامه های بی ثبات و دستور العمل هایی است که عمرشان به ماه هم نمی رسد. بنابراین تورم قوانین، مشکلات امروز را جدی تر کرده است. به طور مثال در یک حوزه ۵ قانون داریم که همه یکدیگر را نقض می کنند! برای حل این مشکل در  معاونت معدنی خوشبختانه اخیرا نظام نامه ای در حال تدوین است که قرار است بخشنامه های موثر در آن بگنجد و باقی ابطال شود.

وقتی عربستان می خواهد با بحران خشکسالی و بارش کم مبارزه کند به دنبال راهکار می گردد. متاسفانه در کشور ما کسی به دنبال راهکار نیست، بلکه همه می نشینند تا مشکل به صورت طبیعی حل شود نه به کمک نیروی انسانی!

مساله مهمی که باید مسوولان بدانند این است که بخش خصوصی منتظر نیست کسی به او بها دهد. در واقع انتظار هم ندارد دولتی که چنین پیش زمینه ای دارد به بخش خصوصی توجه کند، بلکه مساله مهم این است که شرایط برای رونق فعالیت این حوزه فراهم شود و نقش پررنگ دولت هر چه بیشتر کمرنگ تر شود

کامران وکیل، نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران


جهان صنعت -۲۳دی ۱۴۰۲

https://jahanesanat.ir

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید