19 آوریل 2024

دبیر یک تشکل تخصصی:صنعت زغالسنگ ایران با قابلیت اشتغال فراوان،شرایط سختی دارد

تهران- ایرنا- دبیر انجمن زغالسنگ ایران معتقد است: صنعت زغالسنگ ایران با قدمتی بیش از 50 سال و قابلیت اشتغال فراوان، از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارد، اما دولت دوازدهم وعده کمک داده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سعید صمدی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: شکل گیری انجمن یاد شده با هدف دفاع از کیان بخش زغالسنگ ایران است که بعد از اجرای برنامه خصوصی سازی، طی دوره چهار تا پنج سال گذشته، متولی مشخصی نداشت .
پیش از این فعالان صنعت زغالسنگ ایران از دولت درخواست کرده بودند که سالیانه ردیفی برای مطالبات معادن زغالسنگ از ذوب آهن ( به عنوان بازار مصرف انحصاری ) اختصاص دهد تا بهره برداران بتوانند ضریب ایمنی را ارتقا بخشند، زیرا اکنون شماری از فعالان این بخش ارقام 2 تا سه میلیارد ریالی ( 200 تا 300 میلیون تومان) از این واحد صنعتی طلب دارند .
آمارهای منتشر شده نشان می دهد، ایران با داشتن یک میلیارد و 400 میلیون تن ذخیره زغالسنگ، در حد نیاز مصرف داخلی هم زغالسنگ تولید نمی کند و اکنون سالیانه 2 میلیون و 500 هزار تن زغالسنگ در کشور به مصرف می رسد .
صمدی اضافه کرد: امروز کارخانه ذوب آهن سالیانه 1.8 تا 2 میلیون تن مصرف زغالسنگ دارد و کارخانه کوره بلند زرند کرمان نیز که سال آینده وارد مدار می شود به همین میزان، ماده معدنی مزبور را نیاز دارد.
وی تصریح کرد: پیش بینی می شود در آینده نزدیک سالیانه مصرف زغالسنگ به چهار میلیون تن برسد و فعالان این صنعت که امروز 95 درصد آنها در این تشکل گردآمده اند، چشم انتظار کمک دولت هستند.
گزارش های پیشین نشان می دهد سالیانه میزان واردات زغالسنگ کشور به رقم یک میلیون و 500 هزار تن می رسد و ترکیه در همسایگی ایران حدود 60 میلیون تن زغالسنگ در سال تولید می کند.
به اعتقاد دبیر انجمن یادشده، یکی از علل اولیه بروز حوادث در معادن زغالسنگ، رها شدن این معادن و نبود سیاستگذاری منسجم، فناوری روز و برخوردار نشدن از دانش فنی جدید است که طراحی مدرن را به دنبال داشته باشد .
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه معادن زغالسنگ نیازمند تشکیلات مستقل به منظور سیاستگذاری، نوسازی و مدرن سازی فناوری روز و استخراج از این بخش است .
صمدی، لزوم نظارت فنی و مهندسی را در معادن زغالسنگ مورد تاکید قرار داد و گفت : رعایت اصول ایمنی از فاکتورهای مهم و جدی در این بخش از معادن است و نیازمند برنامه ریزی مشخص و اجرایی است .
به گزارش ایرنا، براثر انفجار در معدن زغالسنگ زمستان یورت آزاد شهر گلستان در سیزدهم اردیبهشت ماه دهها معدنکار زحمتکش جان خود را از دست دادند .
آمارهای منتشر شده نشان می دهد براثر انفجار در معدن سنگرود استان گیلان در سال 1375 تعداد 20 نفر جان باختند، انفجار شهریور 1384 معدن باب نیزو زرند کرمان 9 نفر قربانی داشت و بار دیگر در فروردین 1388 باب نیزو با 12 نفر قربانی روبرو شد، معدن یال شمالی طبس نیز در آذر 91 پیامد هشت نفر قربانی را به همراه داشت .
پیشتر اعلام شد هر تن زغالسنگ وارداتی 10 میلیون ریال (یک میلیون تومان) برای کشور تمام می شود و نقد هم پرداخت می شود، اما از تولید کننده ایرانی هر تن چهار میلیون و 500 هزار ریال (450 هزار تومان) خریداری می شود و پرداخت وجه آن پاره ای مواقع تا 9 ماه بطول می انجامد.
آمارهای منتشر شده در سال 1391 نشان می دهد184 معدن زغالسنگ در کشور وجود دارد که سهم بخش خصوصی 140، دولتی 27 و بقیه تعاونی است .

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید