29 مارس 2024

ورود معادن پربازده به بورس در آینده نزدیک

دبیر انجمن زغال سنگ ایران:

برنامه انجمن زغال‌سنگ ایران ورود یک یا دو معدن جدید سود ده به بازار سرمایه است تا درنهایت مجموعه‌ای با بازدهی بالا در این صنعت ایجاد شود. با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید فولاد با سیستم کوره بلند، مصرف زغال‌سنگ افزایش میابد و پیش‌بینی می‌شود مصرف داخلی به ۳ میلیون تن در سال برسد.


به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، بابیان مطالب فوق در خصوص وضعیت تولید زغال‌سنگ در دنیا نیز گفت: در حال حاضر در دنیا سالانه حدود ۸ میلیارد تن زغال‌سنگ تولید می‌شود. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ دنیا سالانه ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن تولید دارد و بعدازآن آمریکا با تولید ۹۰۰ میلیون تن در رده دوم قرار داد.
وی در خصوص میزان تولید زغال‌سنگ ایران گفت: در ایران، در بازه زمانی یک‌ساله حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید زغال‌سنگ صورت می‌گیرد، که این رقم نسبت به میانگین جهانی ناچیز است. بااین‌وجود در کشور همسایه، ترکیه سالانه ۷۰ میلیون تن استخراج زغال‌سنگ صورت می‌گیرد.
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در خصوص انواع زغال‌سنگ استخراج‌شده گفت: در تمام دنیا دو نوع زغال‌سنگ اصلی تولید می‌شود. زغال‌سنگ کک شو، که از آن برای تولید فولاد استفاده می‌شود و زغال‌سنگ حرارتی که به‌منظور تولید انرژی برای صنایع مختلف به‌خصوص سیمان و برق کاربرد دارد.
صمدی افزود: در ایران تقریباً مصرف زغال‌سنگ حرارتی بسیار ناچیز است و عمدتاً از زغال‌سنگ کک شو برای تولید فولاد استفاده می‌شود.
این مقام مسئول همچنین در مورد روند قیمت جهانی این کالا بیان کرد: در بررسی ۴ سال اخیر بازارهای جهانی زغال‌سنگ با نوسان قیمتی زیادی همراه بوده است.
وی گفت: در سال ۹۲، زغال‌سنگ در بازار جهانی به هر تن ۱۵۵ دلار رسید، اما با افت قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی قیمت آن در سال ۹۴ به ۹۰ دلار رسید.
صمدی در خصوص رشد پرشتاب قیمت کامودیتی ها و زغال‌سنگ در یک سال و نیم اخیر بیان کرد: طی سال ۹۵ و اواسط تابستان به‌یک‌باره بازار کامودیتی ها در دنیا خوش درخشید و تحت تأثیر رشد بسیاری از کالاها، زغال‌سنگ نیز مسیر صعودی به خود گرفت تا جایی که قیمت آن در حال حاضر به حدود ۲۷۲ دلار رسیده است.
وی در خصوص پیش‌بینی روند قیمت این محصول در بازارهای جهانی نیز گفت: با توجه به تعطیلی بسیاری از معادن زغال‌سنگ در جهان بخصوص چین پیش‌بینی می‌شود روند صعودی قیمت در این کالا ادامه داشته باشد. در این خصوص بسیاری از کارشناسان بین‌الملل میانگین ۲۰۰ دلار را برای زغال‌سنگ در نظر گرفته‌اند.
این کارشناس در خصوص اختلاف قیمت ایران باقیمت‌های جهانی بیان کرد: متوسط قیمت جهانی طی یک سال اخیر حدود ۱۹۰ دلار بوده است، این در حالی است که قیمت‌های داخلی به‌طور میانگین ۴۵۰ تومان ( بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار ) است.
وی در ادامه توضیح داد: معادن زغال‌سنگ در ایران عموماً تک مشتری هستند و در حال حاضر تنها مشتری این کالا شرکت ذوب‌آهن اصفهان است.
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران افزود: بررسی صورت‌های مالی شرکت ذوب‌آهن نشان می‌دهد متوسط خرید یک‌تن زغال‌سنگ در بازارهای داخلی ۴۱۰ تومان بوده و قیمت‌های وارداتی ۷۱۵ تومان بوده است.
وی افزود: در این زمینه خواسته انجمن زغال‌سنگ از دولت این بوده که محصول داخلی به قیمت‌های جهانی خریداری شود. طی مکاتباتی که در چند هفته اخیر صورت گرفت، این موضوع مطرح است که هم‌زمان با پیشرفت ایمنی و تکنولوژی این معادن قیمت‌ها نیز افزایش یابد.
صمدی در این زمینه خبر داد: در حال حاضر نظر انجمن زغال‌سنگ این است که قیمت هر تن زغال‌سنگ بر اساس ۳۳ درصد از شمش فولاد خوزستان تعیین شود. این قیمت‌گذاری مشابه قیمت‌گذاری برای سنگ‌آهن است و می‌تواند برای این صنعت ره‌آوردهای مطلوبی به همراه داشته باشد.
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در خصوص اثر رشد قیمت این کالا در بازار سرمایه بیان کرد: از سال گذشته روند روبه رشد قیمت کامودیتی ها اصلی‌ترین دلیل برای رشد بازار سرمایه بیان شد و در این خصوص معادن نیز موفقیت‌های قابل‌توجه ای داشتند.
وی افزود: برنامه انجمن زغال‌سنگ ایران این است که یک یا دو معدن جدید سود ده را وارد بازار سرمایه کند و مجموعه‌ای با بازدهی بالا را در این صنعت ایجاد کند.
صمدی همچنین از برنامه افزایش تولید خبر داد و گفت: تا سال آینده قطعاً استخراج این محصول را به ۲ میلیون تن می‌رسانیم. مصرف زغال‌سنگ داخلی هم‌اکنون حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ تن آن وارد می‌شود.
وی همچنین بیان کرد: با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید فولاد با سیستم کوره بلند، مصرف زغال‌سنگ افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود مصرف داخلی به ۳ میلیون تن در سال برسد. در این خصوص دو برنامه برای افزایش تولید در نظر گرفته‌شده است که برنامه اول راه‌اندازی معادن جدید و مورد دوم ارتقای راندمان فعلی است.
صمدی در پایان بیان کرد: به‌طورکلی چشم‌انداز روشنی در برابر این صنعت وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود به‌تبع توسعه معادن، بازار سرمایه و بخصوص شرکت‌های مرتبط با این صنعت نیز چشم‌انداز مطلوبی داشته باشند

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید