ارز ارزان  و ماشین‌آلات معدنی گران

معدن‌داران تمایلی به خرید ماشین‌های معدنی تولید داخل ندارند چون این ماشین‌ها با قیمتی گران و چندبرابر قیمت واقعی به معدن‌داران فروخته می‌شود. حتی متوجه شده‌ایم تولیدکنندگان برای تولید این ماشین‌آلات ارزهای ۴۲۰۰ تومانی و ۲۸۵۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند و با این وجود محصولات خود را سه‌برابر قیمت محصولات مشابه خارجی به معدن‌داران ایرانی می‌فروشند و علاوه بر این ابتدا ۲۰ تا ۸۰ درصد از کل هزینه تولید ماشین را دریافت می‌کنند و ۶ تا ۹ ماه پس از دریافت این مبلغ ماشین را تحویل می‌دهند.

ماشین‌آلات معدنی کشور وضعیت خوبی ندارند، اعداد و ارقامی هم که در مورد واردات و تولید این ماشین‌آلات ارائه می‌دهند، اشتباه است و در کل حال بخش معدن این روزها خوب نیست. خود دولتی‌ها آماری از تولید و واردات ماشین‌آلات معدنی در داخل کشور ندارند، آنها همچنین نمی‌دانند تولید با چه قیمتی انجام‌می‌شود و فروش این ماشین‌آلات با چه شرایطی صورت‌ می‌گیرد من خود از یکی از مدیران مربوط وزارت صمت خواستم که آماری از ماشین‌آلات معدنی تولید و وارد شده در ایران را ارائه کند با این حال ایشان نه در زمان درخواست من و نه اکنون که یک ماه از آن درخواست گذشته آماری از تولید ماشین‌های معدنی ارائه نکرده‌اند، در صورتی که به صراحت از وجود آمار و ارقام موثق در این باره سخن می‌گفتند. حتی مجلس نیز در نامه‌ای به وزارت صمت درخواست ارائه این آمار را کرده اما تاکنون آماری ارائه نشده است زیرا چیزی در اختیار ندارند که عرضه کنند.
شمار زیادی از معادن اکنون تعطیل است. نبود ماشین‌آلات یکی از دلایل تعطیلی این معادن است و مشکلاتی مانند تحریم‌ها، وضعیت بازار و نبود نقدینگی به این اتفاق دامن زده‌است.
شماری از معدن‌داران حتی نیازی به تأمین ارز از منابع داخلی برای واردات ماشین‌های معدنی ندارند و خود ارز موردنیاز را از خارج از کشور تأمین می‌کنند اما دولت با این استدلال که می‌خواهد از تولید داخل حمایت کند اجازه واردات را نمی‌دهد، مگر تولید معدنی تولید داخلی نیست؟ دولت ماشین‌آلات معدنی تولید داخل را با مونتاژ قطعات وارداتی انجام می‌دهد و همین ماشین سرهم‌بندی شده با قطعات چینی را با قیمتی گران‌تر از ماشین مشابه اروپایی به معدن دار می‌فروشد.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران

ماین نیوز: بیستم بهمن 1402

http://B2n.ir/m55480 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید