29 آوریل 2024

افزایش نیاز هند به مصرف زغال‌سنگ برای تولید برق

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی درباره وضعیت صنعت برق هند از نیاز جدی این کشور به افزایش ظرفیت تولید برق از محل زغال‌سنگ خبر داد و اعلام کرد: به‌واسطه خشکسالی شدید در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۵‌درصد از ظرفیت تولید برقابی هند کاهش یافته است.

پیش‌بینی‌‌‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد با توجه اینکه تا سال ۲۰۲۶ هند سریع‌‌‌ترین نرخ رشد جمعیت جهان را خواهد داشت، در آینده نزدیک تقاضای برق این کشور از چین پیشی خواهد گرفت و در این بین ۶۸‌درصد از تقاضای برق هند از محل سوخت زغال‌سنگ تامین می‌شود. این گزارش حاکی است، پیش از این و در سال ۲۰۲۱ نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند بیان کرده بود که تا سال ۲۰۷۰ میزان مصرف سوخت‌‌‌های فسیلی برای تولید برق به صفر خواهد رسید، اما بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد نیاز هندی‌‌‌ها به مصرف زغال‌سنگ برای تولید برق همچنان رو به افزایش است. در حال حاضر ۲۱‌درصد از ظرفیت برق کشور هند با انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود و در سال ۲۰۲۳ با توجه به کاهش ۱۵درصدی ظرفیت تولید نیروگاه‌‌‌های برقابی، تا حد زیادی این مشکل با انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر جبران شد.

در سال ۲۰۲۳ تقاضای مصرف برق در هند ۷‌درصد افزایش داشت و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیز دست‌کم سالانه ۶.۵‌درصد به میزان تقاضای مصرف برق این کشور افزوده شود؛ افزایش سالانه و قابل‌توجهی که به‌شدت تحت‌تاثیر رشد سریع اقتصادی و افزایش تقاضا برای سیستم‌های سرمایشی قرار دارد. براساس این گزارش، هندی‌‌‌ها اقدامات قابل قبولی را برای افزایش سهم انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار داده‌‌‌اند و تولید انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر به‌طور میانگین رشد سالانه ۱۳درصدی دارد، اما از آن‌سو میزان تولید برق از محل سوخت زغال‌سنگ نیز سالانه ۲.۵‌درصد در حال افزایش است که با سیاست‌‌‌های کلان دولت در راستای حذف تدریجی سوخت‌‌‌های فسیلی در تناقض است.

یکی از مشکلات جدی هندی‌‌‌ها در حوزه تولید برق، موضوع افزایش دمای هوا و تشدید روند خشکسالی است که علاوه بر کاهش ۱۵درصدی ظرفیت تولید برقابی، همچنین تقاضا برای سیستم‌های سرمایشی در این کشور را به‌شدت افزایش داده و میزان تقاضای هند به برق از ۲۴۰‌هزار مگاوات در ماه سپتامبر گذشته عبور کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود همچنین افزود: هندی‌‌‌ها برای جبران بخشی از کسری برق خود در سال‌های آینده روی انرژی هسته‌‌‌ای حساب ویژه‌‌‌ای باز کرده‌‌‌اند و اگرچه پیش‌بینی می‌شود به صورت کلی تولید برق هسته‌‌‌ای جهان در سال ۲۰۲۶ به میزان ۱۰‌درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش یابد، اما هندی‌‌‌ها می‌‌‌خواهند تا سال ۲۰۳۲ میلادی ظرفیت تولید برق هسته‌‌‌ای خود را سه‌برابر کنند و به ۱۳‌هزار مگاوات برسانند.

https://www.madannews.ir/Fa/News/638477

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید