29 مارس 2024

گزارش مجمع عمومی انجمن زغالسنگ ایران خرداد 1399

 

مجمع عمومی انجمن زغالسنگ ایران با حضور دکتر اسماعیلی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تشکیل شد.

در ابتدای جلسه مهندس مجتهد زاده رئیس انجمن زغالسنگ ایران اعلام کرد در سال گذشته از 2.5 میلیون تن مصرف زغالسنگ کشور 1.6 میلیون تن آن در دخل کشور تولید شد   و با توجه به روند افزایش مصرف در آینده نزدیک مصرف کنسانتره  زغالسنگ به حدود 4   میلیون تن خواهد رسید وبا توجه به ذخیره قطعی بیش از یک میلیارد تن زغالسنگ کشور با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم و حمایت وزارت صمت رسیدن به 10 میلیون تن تولید زغالسنگ خام و 5 میلیون تن کنسانتره امکان پذیر میباشد که این امر با افزایش حجم سرمایه گذاری و رفع موانع افزایش تولید معادن فعلی امکان پذیر میباشد . ایشان مهم ترین مشکلات صنعت زغالسنگ کشور را تسریع در ایجاد پایگاه های امداد و نجات 4 گانه زغالسنگ ، واقعی شدن قیمت زغالسنگ با توجه به قیمت تمام شده زغالسنگ وارداتی ،اختصاص حد اقل  منابع ارزی مورد نیاز معادن جهت واردات تجهیزات و ماشین آلات ، تسریع در ایجاد زیربنا های معادن  ، نحوه اجرای بیمه  مشاغل سخت و زیان آور در معادن زغالسنگ که به جای پرداخت ماهانه آن موکول کردن به دوره بازنشستگی کرده اند و این امر برای کارگر و کارفرما مشکل ایجاد نموده است ، نهایتا و تشکیل منظم کمیته پشتیبانی معادن زغالسنگ اعلام نمودند .

در ادامه مهندس بهرامن ریاست خانه معدن انجمن زغالسنگ را یکی از تشکلهای پویا ، هوشمند و موفق معدنی کشور اعلام نمودند که به دور از حاشیه و فضا های غیر تخصصی توانسته است در جهت رسیدن به اهداف حرکت کرده منافع معدنکاران زغالسنگ کشور را تامین نماید.

آنگاه دکتر اسماعیلی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در یک فضای دوستانه و در عین حال پرسش گرانه به صورت مفصل به گفتگو با فعالان این حوزه پرداختند.

ایشان گفتند با توجه به روند افزایش مصرف زغالسنگ این صنعت آینده خوبی دارد و مشابه 10 سال قبل سنگ آهن است . وزارت صمت به معادن زغالسنگ با توجه به مصرف داخلی ،منابع و ذخایر مناسب و اشتغالزایی قابل توجه نگاه ویژه دارد و در نقشه راه معدن هم بارها به لزوم رفع مشکلات زغالسنگ تاکید شده است .ما آماده هستیم کمک کنیم برنامه های انجمن جهت افزایش تولید در این حوزه اجرایی شود و در زمینه رفع نیازهای ارزی معادن زغالسنگ با استفاده از منابع صادراتی حوزه صنایع معدنی هیچ گونه محدودیتی نداریم  و باید بصورت دقیق انجمن میزان ارز مورد نیاز ، نوع تجهیزات وارداتی و معادن مورد استفاده را به ما اعلام نماید.در زمینه تجهیزات داخلی هم از طریق صندوق بیمه فعالیتهای معدنی با استفاده از وجوه اداره شده به حوزه معادن زغالسنگ کمک خواهیم کرد . در مورد احداث زیربنا های ، معادن زغالسنگ در اولویت قرار دارند و ما آماده همکاری هستیم .

احداث و فعال نمودن پایگاه های امداد و نجات اولویت امسال وزارتخانه است که محل تامین هزینه های آن به ایمیدرو ابلاغ شده است  و دراین خصوص انجمن باید به صورت فعال در جلسات حضور داشته تا کار به صورت تخصصی و دقیق انجام شود و در مجموع  و مطالبات خود را پیگیری نماید  .

یکی از مهم ترین برنامه های امسال ما تعیین تکلیف معادن  و پروانه های اکتشافی غیر فعال است . اینها 2 راه بیشتر ندارند اول اینکه باید به صورت واقعی فعال شوند و در غیر این صورت پروانه های آنها باطل شده وبا تشریفات قانونی به بهره برداران جدید واگذار خواهد شد.

ما امسال کارگروه های مشورتی را در کانی های مختلف با حضور تشکلها و صاحب نظران فعال خواهیم نمود و کارگروه زغالسنگ هم به همراه کمیته پشتیبانی معادن زغالسنگ فعال خواهد شد .

گزارش انتخابات مجمع

جهت انتخاب هیات مدیره و بازرس انجمن انتخابات انجام شد که پس از اخذ آرا همکاران ذیل به عنوان اعضای هیات مدیره برای مدت 2 سال انتخاب شدند

اعضای اصلی هیات مدیره

1- اقای محمد مجتهد زاده

2- آقای ناصر هاشمی

3 – آقای احمد دادوند

4 – آقای علی نصیری

5 – آقای علی یزدانی

6 – آقای حبیب ا… صادقی

7 -آقای مصطفی نائیجی

اعضای علی البدل هیات مدیره

1 – آقای رمضان کریتی

2 – آقای منصور شریف

همچنین آقای حجت ا…. دربانی به عنوان بازرس اصلی و آقای مهرداد صفوی به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند

روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر انتشار جهت درج آگهی انتخاب شد.

 

 

 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید