29 مارس 2024

گزارش مجمع عمومی انجمن زغالسنگ ایران خرداد 98

به نام خداوند صانع

مجمع عمومی سالیانه انجمن زغالسنگ ایران امروز با حضور مدیران ارشد معدنی کشور ؛ دکتر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت؛ دکتر اسماعیلی ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران وریاست فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی؛ مهندس بهرامن ریاست خانه معدن ایرا ن ، نمایندگان شرکت ذوب آهن اصفهان و هلدینگ میدکو بعنوان بزرگترین مصرف کنندگان زغالسنگ و اعضای انجمن زغالسنگ ایران که بیش از 90 درصد تولید کنندگان زغالسنگ کشور را پوشش می دهند برگزار شد.
در این مجمع صورت های مالی و گزارش هیات مدیره ، بازرس قانونی و خزانه دار به تصویب مجمع رسید و آقای مهندس صادقی به عنوان بازرس قانونی اصلی و آقایان مهندس دربانی و شریف بعنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند .
در این جلسه پس از انجام تکالیف قانونی مجمع مباحث جامعی در خصوص مشکلات این حوزه و برنامه ریزی آینده زغالسنگ کشور انجام شد که به چکیده از آن اشاره می شود.
دکتر نصیری ریاست کمیته اقتصادی انجمن : پس از برگزاری حدود ۲۵ جلسه رسمی در سطح وزارت صمت و ایمیدرو و تولیدکنندگان زغالسنگ و مدیران شرکت ذوب آهن اصفهان در طول ۲ سال، سرانجام در آذرماه سال گذشته، مقرر شد نرخ زغالسنگ بر مبنای ۲۶.۵ درصد از شمش فولاد خوزستان محاسبه شود. البته پیشنهاد کمیته اقتصادی انجمن، قیمت گذاری بر مبنای ۳۲ درصد شمش فولاد خوزستان بود؛ ولی قیمت گذاری بر اساس ۲۶.۵ شمش فولاد خوزستان مورد تایید قرار گرفت. همچنین نحوه آنالیز جرایم و پاداش نیز مشخص شد.
نرخ شمش فولاد خوزستان از قیمت های جهانی تاثیر می پذیرد و با توجه به این وابستگی، بعضی ریسک های صنعت زغالسنگ را می توان خنثی کرد.
با این حساب از نرخ های تقریبا ثابت زغالسنگ فاصله گرفته ایم و قیمت ها نوسان مثبت داشته است.
مقایسه نرخ فروش زغالسنگ داخلی با قیمت های زغالسنگ در بازارهای جهانی نشان می دهد همواره نرخ زغالسنگ داخلی از نرخ های جهانی کمتر بوده؛ اگرچه این فاصله با قیمت گذاری اخیر کمتر شده؛ اما صنعت زغالسنگ هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است.
مهندس دادوند مدیرعامل تکادو: طرح جامع زغالسنگ کشور سال ها پیش در وزارت صمت شکل گرفت و سال گذشته این طرح به تصویب رسید و به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ابلاغ شد. همچنین در یکی از بندهای طرح پایش زغالسنگ درخواست مقایسه طرح جامع زغالسنگ با طرح فولاد مطرح شده است. امیدواریم دولت در اجرای این طرح خصوصا در بخش اکتشاف و فرآوری و بلندینگ و زغالشویی حمایت لازم را از صنعت به عمل آورد.
به هر حال زغالسنگ در مناطق مختلف کشور، ویژگی های متفاوتی دارد و در حال حاضر شرکت ذوب آهن اصفهان عملیات بلندینگ را انجام می دهد. ولی باید تلاش کنیم که بلندینگ در معادن انجام شود تا بتوان از ظرفیت های صنعت زغالسنگ استفاده بهتری کرد و اشتغال زایی هم داشت.
مهندس ناصرنیا مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران:طرح جامع زغالسنگ را با همکاری انجمن پایش خواهیم کرد و در مورد مشکلات معادن و نحوه اجرای طرح گزارشهای ادواری تهیه می کنیم .یکی مشکل اصلی زغالسنگ کشور، میزان گوگرد بالای محصول در معادن زغالسنگ طبس است و باید راهکاری برای کاهش میزان گوگرد پیدا کرد.
مهندس یزدانی مشاورهلدینگ میدکو: بعد از ذوب آهن اصفهان، بیشترین میزان مصرف زغالسنگ در طرح کوره بلند میدکو اتفاق خواهد افتاد. انجمن به عنوان مرجعی برای حمایت از زغالسنگ کشور باید نگاه دو جانبه داشته و هم منافع تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان را در نظر بگیرد.
دکتر منصوری عضو هیات مدیره انجمن و خرانه دار:در طول یک سال اخیر انجمن فعالیتهای خوبی در زمینه تعیین قیمت زغالسنگ داشت اما این همه موضوع نیست و ما در ابتدای راه هستیم در حوزه زغالسنگ فعالیتهای زیادی باید انجام شود که مهم ترین آن بعد از بحث ایمنی نوسازی معادن و مکانیزاسیون است که در این حوزه باید تحقیقات جامعی انجام شود و تکنولوژی های مناسب با توجه به ساختار معادن ایران و میزان مکانیزه پذیری شناسایی شود بحث چوب هم بسیار مهم است .برای تحقیقات در این حوزه ها انجمن نیاز به بودجه بیشتری دارد و با بودجه فعلی نمیتوان کار تحقیقاتی کرد لذا باید هیات مدیره در خصوص مبلغ حق عضویت سالانه با تاکید بر تولید کنندگان بزرگ تجدید نظر کند.

جناب آقای مهندس مجتهد زاده ریاست محترم هیات مدیره انجمن زغالسنگ ایران ضمن عرض خوش آمد گویی به میهمانان فرمودند :در یک سال اخیر که انجمن زغالسنگ شکل گرفت در ابتدا جهت تقسیم کار و تخصصی نمودن فعالیتها 5 کمیته تخصصی به نام کمیته های اقتصادی ، اکتشاف ، فراوری ، ایمنی ومکانیزاسیون شکل گرفت انجمن زغالسنگ ایران از دل کمیته زغالسنگ خانه معدن ایران متولد شد .
در سال گذشته یکی از تمرکز های اساسی انجمن موضوع قیمت گذاری بود که جزئیات آن را ریاست کمیته اقتصادی بیان نمودند در این دوره با یک ارتباط منطقی و در عین حال فنی مذاکرات مفصلی مابین انجمن ، وزارت صمت ، ذوب آهن و ،وزارت کار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و نتیجه این مذاکرات و رایزنی ها ایجاد یک مکانیسم قیمت گذاری بلند مدت در حوزه زغالسنگ بود و خوشبختانه همه بخشها همراه بودند و رسیدن به این فرمول موجب شفافیت و پیش بینی پذیری فعالیت در حوزه زغالسنگ خواهد بود و با این مکانیسم اگر سایر شرایط فراهم شود ما در بلند مدت شاهد اقبال بخش خصوصی به فعالیت در معدن زغالسنگ کشور خواهیم بود و تحولات قیمت سهام شرکت های زغالسنگی در بورس در یک سال اخیر نوید همین امر را میدهد. البته پیشنهاد اولیه برای قیمت زغالسنگ ما 33 درصد قیمت شمش فولاد بود و حد اقل آن که بتواند در بلند مدت اقتصادی باشد 30 درصد شمش فولاد است اما در هر صورت انجمن ملاحضات اقتصادی کشور و مشکلات ذوب آهن را هم در تصمیم گیری لحاظ نمود و به این تفاهم رسید.
در کنار این قیمت گذاری وزارتخانه باید در تامین سنگ آهن ذوب آهن فولاد سازانی که از روش کوره بلند استفاده میکنند و عملا یارانه انرژی دریافت نمیکنند مد نظر قرار دهد و جهت رونق صنعت زغالسنگ و استحکام 17000 اشتغال در این حوزه باید همه موارد با هم دیده شود.
بحث ایمنی یکی از محورهای اساسی فعالیت انجمن در یکسال اخیر بود بود ما مطالعات جامعی در این زمینه داشته ایم که نتایج آن را به وزارتخانه ارسال کردیم و در کمیته پشتیبانی زغالسنگ مطرح شده و نهایتا در گام اول تشکیل پایگاه های امداد و نجات 4 گانه در مناطق زغال خیز کشور تصویب شده و اعتبارات آن هم به مشخص شده و تقاضای ما این است که مراحل اجرایی آن سریع تر آغاز شود.
موضوع میزان تولید زغالسنگ با توجه به ذخایر و مصرف داخلی یکی دیگر از دغدغه های انجمن است .در حال حاضر تولید کنسانتره زغالسنگ سالانه 5/1 میلیون تن است اما مصرف داخلی حدود 2 میلیون تن است و در سال اینده با راه اندازی کوره جدید میدکو این مصرف به 5/3 میلیون تن خواهد رسید که برای تا مین این نیاز باید سالانه 7 میلیون تن زغالسنگ خام تولید شود که ما خیلی با آن فاصله داریم که این کمبود باید از طریق نوسازی معادن فعلی و تجهیز معادن جدید انجام شود در این خصوص هم انجمن طرح اولیه را به کمیته پشتیبانی زغالسنگ ارایه داده است و اگر یک برنامه ریزی دقیق داشته باشیم رسیدن به تولید 7 میلیون تن خیلی دور از دسترس نیست .
مشکل بعدی معادن چوب است که ظرف یکسال اخیر افزایش قیمت 300 درصدی داشته است و درحال حاضر حیات معادن را تهدید میکند در این خصوص باید وزارتخانه کمک کند در مرحله اول واردات چوب با کیفیت خارجی انجام شود چون منابع چوب داخلی پاسخگو نیست و گام بعدی استفاده از نگهدارنده ها و جک های مختلف مانند شیلد و پراپ در معادن زغالسنگ به جای چوب است که در این خصوص انجمن مطالعاتی را آغاز نموده و تعدادی از معادن هم بصورت ازمایشی در این زمینه قرار است فعالیت داشته باشند در سال 98 یکی از اهداف اساسی انجمن پیگیری جایگزین چوب در معادن است در این خصوص ما از وزارتخانه تقاضا داریم جهت واردات این تجهیزات کمک کند که به بروکراسی اداری کمتری مواجه شویم و همچنین تخصیص ارز مورد نیاز را هم مد نظر قرار دهد و نهایتا در تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح که گام بزرگی در نوسازی معادن زغالسنگ است از طریق صندوق فعالیتهای معدنی اقدام کنند.
با توجه به فرصت کم من دو موضوع بعدی را خلاصه عرض میکنم اول بحث تامین زیربناهای آب ، برق و.. در حوزه های معدنی بخصوص طبس است که تقاضا داریم به اقدامات تسریع بدهند و موضوع بعدی تقاضای تشکیل کمیته پشتیبانی زغالسنگ به ریاست مقام عالی وزارت صنعت معدن و تجارت است که بتوانیم همین مسایل و مشکلات را در آن مطرح کرده و به راهکار های اجرایی برسیم.
دکتر سرقینی معاونت امور معادن و صنایع معدنی ضمن تقدیر از فعالیتهای انجمن فرمودند :
به اعتقاد ما اصیل ترین بخش معدنکاری معادن زغالسنگ است هنوز در بسیاری از کشورها از معدن زغالسنگ بعنوان آرم معدن استفاده میکنند در معادن زغالسنگ همه قوانین و پروتکلهای فعالیت معدنکاری باید رعایت شود تا قبل از تشکیل انجمن معدنکاران زغالسنگ صدایی نداشتند اما امروز حوزه معادن زغالسنگ صدای رسایی دارد و این صدا همه جا شنیده میشود و یکی از مهم ترین ویژگی های این صدا نجابت و دوری از غوغا سالاری است شما سال گذشته بدون غوغا سالاری و با ابزار منطق و استدلال علمی ، فنی و اقتصادی مسایل خودتان را مطرح کردید این موضوع موجب شد توفیقات زیادی داشته باشد .در شرایط فعلی علاوه بر معاونت معدنی تمام معاونت ها و بخشهای وزارتخانه مدافع معدنکاران زغالسنگ هستند. انجمن زغالسنگ کشور در طول تقریبا ۱ سال فعالیت خود، بیش از ۹۰ درصد از فعالیت های حوزه زغالسنگ را پوشش داده و با تشکیل کمیته های تخصصی مانند کمیته اقتصادی و کمیته اکتشاف و… توان خود را در تدوین گزارشات به کار گرفته است.
خانه معدن هم به عنوان تشکل مادر همواره حامی انجمن زغالسنگ ایران بوده و این حمایت، جای تقدیر و تشکر دارد.
مشکل اصلی صنعت، قیمت گذاری بود که با تلاش انجمن و حسن ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف کننده، فرمولی تعیین شد که بتوان از آن برای تعیین مکانیزم قیمت گذاری در بلند مدت استفاده کرد.
۱۷ هزار شغل کارگاهی توسط صنعت زغالسنگ ایجاد شده است. افزایش ظرفیت صنعت زغالسنگ کشور از ۳ میلیون تن به ۸ میلیون تن، نیازمند سرمایه گذاری در این حوزه است وما به بخش صنعت قول داده ایم در صورت اصلاح قیمتها معادن زغالسنگ نیازهای داخلی زغال را تامین کنند . البته مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود در زمینه حقوق دولتی ما کمک زیادی به معادن زغالسنگ کرده ایم و در سطح حد اقل ممکن قرار دارد .
در زمینه ایمنی که مهم ترین تاکید ما است سال گذشته پایگاه های 4 گانه امداد و نجات را تصویب کردیم و امسال ردیف بودجه ان مشخص شده است و در اینده نزدیک عملیات اجرایی ان اغاز خواهد شد .
با توجه به کمبود و افزایش قیمت چوب، باید تسهیل واردات چوب به تصویب برسد. همچنین برای جانشینی انواع جک ها مانند شیلد ، پراپ به جای چوب و تامین مالی معادن تدبیری اندیشید. در خصوص ارز مورد نیاز معادن زغالسنگ ما کمک میکنیم که تجهیزات مورد نیاز را وارد کنید و دستورات لازم را برای تسهیل واردات داده ایم . در خصوص چوب خارجی مورد نیاز معادن کارهای خوبی انجام داده ایم و اگر معادن زغالسنگ بصورت یک پارچه عمل کنند موضوع تخصیص ارز آن برطرف خواهد شد. کمبود امکانات زیربنایی از جمله کمبود آب و برق در منطقه طبس از دیگر مشکلات معادن است در قبال همه این کمکها توقع ما این است که سطح ایمنی را بالا ببرید و به میزانی که ما در زمینه های مختلف کمک میکنیم شما آن را صرف ارتقاء و هزینه های مهندسی و خرید تجهیزات داشته باشید.در پایان من شهادت میدهم سازمان نظام نظام مهندسی و شخص آقای دکتر اسماعیلی اهتمام زیادی به رفع مشکلات معدن داشته اند و در تمام جلسات که در مجلس برگزار شده از حقوق قانونی معادن زغالسنگ دفاع کرده اند . خانه معدن و شخص آقای بهرامن هم همیشه پیگیر مشکلات معادن زغالسنگ هستند و ما هم در اینده نزدیک کمیته پشتیبانی زغالسنگ را تشکیل خواهیم دا تا مسایل مطرح شده در همین جلسه و سایر درخواستهای معادن زغالسنگ را مطرح کنیم.

دکتر داریوش اسماعیلی ریاست محترم سازمان نظام مهندسی معدن ایران و ریاست فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی ایشان در ابتدا تشکیل انجمن زغالسنگ ایران و توفبقات آن را تبریک گفتند و فرمودند : یکی از فعالیتهای مهم سال گذشته مجلس شورای اسلامی در حوزه معادن تشکیل کارگروه اجرای نقشه راه معادن معادن بود جلسات متعددی با حضور تشکلهای بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد معدنی مقامات وزارت خانه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد و حاصل آن نقشه راه 4 ساله معدن و صنایع معدنی بود برگزار شد نقشه راه معدن انقلابی در حوزه معادن خواهد بوداین نقشه راه به تایید ویر محترم صمت رسید و دستور اجرای آن را صادر کردند و ما در سازمان نظام مهندسی و مجلس شورای اسلامی در حال رصد کردن مراحل اجرایی آن هستیم .
ما از تشکلهای معدنی تقاضا داریم اجرای این نقشه راه را بعنوان یک مطالبه اصلی از ما بخواهند و راه حل عمده مشکلات معادن در این نقشه راه وجود دارد بعنوان مثال بندهای 11 – 18 و 20 این نقشه راه مشخص کرده جلسات مستمر با تشکلهای معدنی جهت پایش مشکلات برگزار شود و همچنین دولت بصورت کامل باید از بنگاه داری در حوزه معادن خارج شده و پروانه های بهره برداری را به بخش خصوصی واگذار کند که در این زمینه فعالتهای خوبی هم انجن شده اما ما تا مقصد نهایی فاصله زیادی داریم
در تدوین نقشه راه انجمن زغالسنگ حضور فعالی داشت و یکی از بند های اساسی نقشه را بند 57 به این موضوع پرداخته شده که ما در زمینه معادن مختلف فقط به زغالسنگ بعنوان یک کانی مجزا اشاره کرده ایم در این بند امده دولت باید طرح جامع زغالسنگ را با هدف افزایش رقابت پذیری این بخش و همچنین توجه به زغالسنگ بعنوان یک منبع انرژی پایدار برنامه ریزی کند و همچنین جهت بالا بردن ضریب ایمنی معادن و نوسازی معادن مشوق های مختلف مالی و قانونی و معافیت های را جهت واردات تجهیزات از پاره ای از عوارض قانونی برقرار نماید .
موضوع بعدی بحث میزان تولید زغالسنگ با توجه به ذخایر است در حال حاضر ذخیره قطعی زغالسنگ کشورما 2/1 میلیارد تن است که اگر قرار باشد ما یک درصد حداقل استخراج را داشته باشیم باید کف تولید ما باید 10 میلیون تن در سال باشد که با توجه به افزایش ذخایر این عدد باید بالاتر هم برود و باتوجه به نیاز کشور و اشتغالی که در این حوزه ایجاد میشود باید یکی از اولویت های اصلی دولت و کشور بازسازی معادن فعلی و تجهیز معادن جدید برای رسیدن به این میزان باشد و همکاران من در مجلس شورای اسلامی پشتیبان شما هستند
در سازمان نظام مهندسی ما حساب ویژه ای روی معادن زغالسنگ باز کرده ایم اولا معدن زغالسنگ مادر همه معادن است و تمام تکنولوژی و دانش فنی علم معدنکاری در زغالسنگ نمود پیدا میکند ما برنامه جامعی در زمینه بازرسی ویژه از معادن زغالسنگ داریم و در این خصوص تفاهم نامه هایی را هم امضاء کرده ایم ما برنامه داریم در 500 معدن با اولویت معادن زغالسنگ بازرسی وِژه داشته باشیم و در همین معادن دوره های اموزشی برای سطوح مختلف پرسنل این معادن از کارگران گرفته تا استاد کاران ، تکنسین ها و مهندسین برگزار کنیم و در این خصوص آماده هستیم پیشنهادات شما را که در خط اول جبهه تولید هستید بگیریم و اجرا کنیم . در پایان مجددا از دوستان فعال حوزه زغالسنگ تشکر میکنم و موفقیت های بدست آمده را تبریک میگویم و تقاضا دارم که با ناظرین نظام مهندسی در معادن که حافظ ایمنی تولید وفعالیت فنی و علمی در معادن هستند مثل همیشه همکاری خوبی داشته باشید.

مهندس بهرامن ریاست محترم خانه معدن ایران ضمن تشکر از فعالان حوزه زغالسنگ و تبریک موفقیت های انجمن در یک سال اخیر فرمودند : بخش زغالسنگ یکی از حوزه های فوق تخصصی معدنی است و فعالیت در این حوزه عرصه مردان سخت کوش و با تجربه است در یکسال اخیر انجمن زغالسنگ به سرعت جایگاه خودش را در کشور یافته است و تبدیل به یک مرجع برای کلیه اطلاعات و برنامه های این حوزه شده است و در حال حاضر انجمن محور اطلاعات زغالسنگ کشور بوده و همکاری خوبی که با وزارتخانه صمت ، مجلس شورای اسلامی و سایر ارگانهای تصمیم گیری داشته است .

ما معدنکاران باید به واسطه همین ا نجمنها در کنار هم باشیم و به هر میزان که هم فکری فعالان این حوزه بیشتر باشد و اطلاعات دقیق و علمی تولید کند زمینه های تصمیم گیری صحیح در کشور را فراهم میکند شما سال گذشته به معنای واقعی یک بازی برد برد را داشتید و این بازی از یک انجمن نوپا واقعا جای تشکر دارد شما با این بازی برد برد اولا مقامات کشور را مجاب کردید که از فرمول قیمت بلند مدت حمایت کنند و ثانیا ذوب آهن را بعنوان مهم ترین مشتری قانع کردید که با شما به یک توافق بلند مدت برسد ..
به ذوب آهن اصفهان قول می دهیم مشکل کمبود زغالسنگ را حل کنیم.و برای تحقق این امر باید نگاه مهندسی به حوزه زغالسنگ بیشتر باشد وما در خانه معدن آماده هرگونه کمک به شما هستیم.
مهندس کریتی مدیر عامل شرکت زغالسنگ طبس: ۵۰ درصد از تولید زغالسنگ کشور در شرکت زغالسنگ طبس بوده است. با توجه به اینکه به سمت عمق می رویم و ذخایر جدید در حال واگذاری از طریق مزایده است، امیدواریم از شرکت های معدنی حمایت لازم به عمل بیاید تا بتوانند از امکانات استفاده کرده و تولید زغالسنگ را افزایش دهند.
صنعت زغالسنگ کشور با ۲ تهدید مواجه است؛۱- در سال ۹۷ به ۲۶ میلیون یورو منابع ارزی نیاز داشتیم که تامین نشد. اگر ارز کافی در اختیار معادن قرار نگیرد، تنها معدن مکانیزه کشور دچار مشکل خواهد شد.
۲- کمبود چوب تهدید جدی است. چوب از ابتدای سال ۹۷ تا کنون از قیمت ۴۵۰ هزار تومان به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. تنها روزنه نجات صنعت، صادرات است. ما در سال گذشته در زمینه صادرات زغالسنگ فعالیت گسترده ای داشته ایم .
مهندس محسنی معاونت شرکت ذوب آهن اصفهان :در ابتدا از فعالیت معدنکاران زغالسنگ جهت تامین نیاز های این شرکت تشکر می کنم .ذوب آهن و معادن زغالسنگ لازم و ملزوم هم هستند و یکدیگر را کامل میکنند و حضور ما در این جلسه هم به همین دلیل است سال گذشته بعد از مذاکرات مفصل به یک فرمول بلند مدت جهت قیمت گذاری زغالسنگ رسیدیم اما در همان زمان هم به ما قول دادند مشکلات سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن را حل کنند تا بتوانیم با افزایش تولید و بالابردن حاشیه سود مشکلات را حل کنیم لذا مجددا تقاضا میکنم که در خصوص سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن سریع تر اقدام کنند.
حسن نیک کار اصفهانی پیشکسوت و فعال صنعت زغالسنگ: از وزارت صنعت، معدن تجارت عاجزانه تقاضا داریم ما را به عنوان عضوی از انجمن زغالسنگ ایران ببینند؛ نه انجمن زغالسنگ ذوب آهن و باید انجمن مسایل زغالسنگ را بصورت کلی ببیند ما در کشور منابع خوبی از ذغالسنگ حرارتی داریم که متاسفانه مغفول مانده است و این منابع میتواند علاوه بر ایجاد اشتغال بعنوان یک منبع انرژی ارزان نسبت به قیمت جهانی سایر منابع انرژی مطرح باشد و درحال حاضر بازار صادراتی خوبی هم دارد و می تواند بعنوان منبع اشتغال و ارز اوری برای کشور محسوب شود لذا تقاضا دارم روی کلیه مارکهای زغالسنگ که کشور ماهم غنی است برنامه ریزی شود.!
جلسه انجمن زغالسنگ ایران ساعت 13 با امید به تولید روز افزون زغالسنگ در کنار ایمنی با ذکر صلوات خاتمه یافت.

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید